آثار ایمان به خدا چیست؟
پاسخ:
ایمان به خالق هستى، در جامعه اسلامى، برابرى و برادرى ایجاد مى كند.
ایمان به خداى یكتا، تمامى امتیازات پوشالى را در هم مىریزد، همه انسانها را بنده یك خدا و همه را در برابر قانون یكسان مى داند.
با یاد خدا و حاكمیّت قانون الهى بر دلها، مصالح جامعه در اولویّت قرار مى گیرد. فدا كردن مصالح فردى به خاطر جامعه، زمانى مى تواند منطقى باشد كه انسان باور كند این فدا شدنها به هدر نمى رود و خداوند جبران مى كند و این باور در سایه ایمان به خدا به دست مى آید.
ایمان به خدا همبستگى ملّتها را به دنبال دارد. بهترین وسیله همبستگى ملّتها، ایمان به خداست، همان گونه كه بهترین اهرم فشار بر طاغوتها ایمان و توحید است.
كسى كه به خدا ایمان دارد؛احساس عشق ودلگرمى مى كند. كسى كه مى داند تمام كارهاى او زیر نظر است وهیچ عملى نابود نمى شود وخریدار تلاش او خداست، آن هم با قیمت بهشت و رضوان الهى، و حتّى گاهى بدون تلاش او وتنها به خاطر حسن نیّت، به او اجر و پاداش مرحمت مى كند؛ چنین شخصى با عشق و دلگرمى زندگى مى كند.
همه كارهایش را براى خدا انجام مى دهد و در فكر خودنمایى و ریاكارى نیست. از حیله و حُقّه بازى دورى مى كند. زیرا كسى كه خود را در محضر خدا و خدا را شاهد اعمال خود مى داند، نمى تواند اهل مكر و حیله باشد.
عزّتمند است. كسى كه بندگى او را پذیرفته، در برابر هیچ قدرت و مقامى جز خدا تسلیم نمى شود و همه را بندگانى همچون خود مى داند. لذا از احدى جز خدا نمى ترسد. «و لا یخشون احداً الاّ اللّه»[3]
به همه انسان ها به عنوان آفریده هاى خدا به یك چشم مى نگرد. على علیه السلام در تقسیم بیت المال بین عرب و عجم فرقى نمى گذاشت و در پاسخ فردى كه پرسید: چرا فرقى نمى گذارید؟ فرمود: خداى همه آن ها یكى است.
عدالت و حقوق دیگران را مراعات مى كند. انسان موحّد، به هیاهوهاى دیگران توجّهى ندارد و فقط به وظیفه شرعى خود عمل مى كند.
ترس از فقر او را به كارهاى ناشایسته سوق نمىدهد. كسى كه به خدا ایمان دارد او را رازق خود، همسر و فرزندان خود مىداند، بنابراین، از ازدواج به خاطر ترس از فقر، فرار نمى كند. «ان یكونوا فقراء یغنهم اللّه من فضله»(4) وفرزندان خود را از ترس فقر رها نمىكند ویا نمى كشد. «نحن نرزقهم وایّاكم»[ 5]
هرگز زیانكار نیست. چون در برابر كار فانى خود، بهایى پایدار و جاودان مى گیرد. و به جاى هر نوع تكیه گاهى تنها به او تكیه مى كند. لذا از آرامش خاصى برخوردار است. [6]
مسئله این نیست که خدا را می بینیم یا نمی بینیم،
مسئله اینست که با خداست که می بینیم . .